چاقی دوران کودکی سبب آسیب پایدار به بدن می‌شود

 30 مه 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که چاقی دوران کودکی به مفهوم عدم سلامت و عوارض آن در دراز مدت است که تا بزرگسالی ادامه می یابد، نتایج این مطالعه در مجله‌ی Obesity Reviews منتشر شد.

 بررسی داده‌های جمع‌آوری شده از بیش از 300 هزار شرکت کننده در 18 مطالعه، توسط محققان دانشگاه Surrey نشان داد تخریب شریانها و افزایش احتمال ابتلا به پیش دیابت[1] در افرادی که در دوران کودکی چاق بوده‌اند، بیشتر است، این آسیب‌ها شامل افزایش ضخامت شریانهای حیاتی است که احتمال بروز بیماریهای  قلبی عروقی را در زندگی آینده‌ی این افراد افزایش می‌دهد.

 شاخص توده‌ی بدنی (BMI)، اندازه‌ی دورکمر و اندازه‌ ی ضخامت چین پوستی بیش از 300 هزار کودک با متوسط  سنی 10 سال، ارزیابی گردید و با نتایج همین افراد به طور متوسط 25 سال پس از آن مقایسه شد. محققان کشف کردند که کودکان چاق مستعد ابتلا به پیش دیابت و ضخیم شدن شریانها در بزرگسالی هستند که هر دوی این مشکلات می‌تواند برای سلامت آنها در بزرگسالی مضر باشد.

 تحقیقات ثابت کرده است که BMI دوران کودکی شاخصی از هایپرتنشن در بزرگسالی است بنابراین BMI می‌تواند شاخصی برای پیش بینی بیماریهای مرتبط با چاقی در بزرگسالی باشد. به دلیل محدودیت داده‌ها هنوز معلوم نیست که اندازه‌ی دورکمر یا ضخامت چین پوستی بتواند به عنوان شاخصی برای بیماریها  در بزرگسالی مورد استفاده قرار گیرند.

چاقی دوران کودکی به طور فزاینده‌ای در تمام جهان رو به افزایش است، آمار و ارقام موسسه‌ی ملی بهداشت انگلیس از برنامه‌ی ملی اقدامات کودکی نشان می‌دهد که 19.8درصد از کودکان 10 تا 11 ساله در فاصله‌ی سالهای  2015 تا 2016 چاق بوده اند که نسبت به سال قبل از آن، افزایشی حدود 0.7  درصد داشته است.

 پیامدهای طولانی مدت چاقی دوران کودکی بر سلامت افراد در بزرگسالی و هزینه های احتمالی آن برای سیستم‌های بهداشتی هنوز برآورد نشده است.

 نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Whyte می‌گوید: این موضوع که چاقی درحال تبدیل شدن به یک مشکل اندمیک در جامعه است، بسیار نگران کننده می‌باشد، اثرات نامطلوب چاقی در بزرگسالی به خوبی شناخته شده است اما در این مطالعه مشخص گردید که چاقی در دوران کودکی می‌تواند سبب بروز آسیب‌هایی در شریانها شود که تا بزرگسالی ماندگار بوده و به طور بالقوه می‌توانند زندگی افراد را تهدید کنند. درحقیقت ما نیاز به رفع مشکل چاقی از دوران کودکی برای محافظت از سلامت افراد در بزرگسالی و کاهش فشارهای اقتصادی بر سیستمهای بهداشتی داریم.

 منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170530082208.htm

 

 



[1]عدم توانایی بدن در متابولیسم گلوکز که بعدها منجر به دیابت می شود.